Smartphone reparatie

By , juli 31, 2016

Je zult het altijd zien. Je garantieperiode zit erop en je toestel gaat kapot. Of het is je eigen schuld dat hij kapot gaat en het is niet in de garantie opgenomen. Je hebt hem bijvoorbeeld per ongelijk laten vallen en er zit een barst in het scherm? Dan kun je naar een reparateur of een winkel gaan die jouw telefoon weer kan repareren. Er zijn heel veel aanbieders, dus het is verstandig om je eerst goed te oriënteren welke aanbieder voor jou passend is. Er zijn aanbieder die je vaak amateuristisch informeren en werken ook niet met de originele onderdelen. Kies voor een echte vakman, dit voorkomt veel problemen.

 

Telefoon defect door eigen schuld

Is het echt je eigen schuld dat je telefoon kapot is? Hij is bijvoorbeeld van de trap gevallen of je gewone garantie is verlopen? Is er waterschade ontstaan omdat er een glas drinken om is gevallen. Er kunnen zoveel dingen met je toestel gebeuren en het is wel fijn als het dan weer goed en vakkundig wordt gerepareerd. Dan kun je dus naar een reparateur. Vraag goed na wat de kosten zijn en hoe lang de reparatie duurt. Want je wil immers niet lang zonder je telefoon zitten. En natuurlijk wil je ook graag dat je privacy wordt gewaarborgd en dat je gegevens netjes blijven bewaard. Een erkende reparateur houdt hier allemaal rekening mee en zal dit zoveel mogelijk proberen te borgen.

 

Onderzoek uitslagen

Uit een onderzoek met mysterieshoppers zijn 3 kapotte telefoons aangeboden bij diverse winkels en zijn er sterk uiteenlopende offertes en gevolgen gebleken:

  • Bij de defecte Samsung Galaxy S varieerden de reparatiekosten van €129 tot €209. De medewerker van de duurste winkel zei tegen de mysteryshopper: ‘Ik heb de offerte opgehoogd, want dan doen we even een software-update’.

  • De tweede telefoon, een Samsung Galaxy XCover, leverde een prijsverschil op van €50 met offertes van €25 tot €75.

  • Onze defecte iPhone 4S kon in de goedkoopste winkel gerepareerd worden voor €59 en in de duurste voor €125.

 

Veel bedrijven hanteren onderzoekskosten. Normaal gesproken worden deze in mindering gebracht als je de telefoon laat repareren. Niet repareren betekent sowieso dat jij je geld dus kwijt bent. Vraag na bij je vrienden en familie wat hun ervaringen zijn. Zij kunnen jou ook vaak adviseren welke reparateur er goed is omdat zij hier zelf ervaringen hebben opgedaan.

Vraag om een offerte en vergelijk deze ook goed. Je kunt hier namelijk veel geld op besparen. En dan ben je ook goed voorbereid als je op pad gaat om je telefoon te laten maken. Een visitekaartje met een prijs en een handtekening is geen offerte.

 

Klaar terwijl je wacht

In heel veel gevallen worden kleine defecten snel hersteld, je kan er zelfs op wachten. Je geeft je telefoon af en binnen ongeveer een half uur is je telefoon weer klaar. Ook is het verstandig om te vragen welke garantie er wordt gegeven op de reparatie. Is er wat meer aan de hand, dan zal de reparatietijd wat langer duren. Maar een erkende reparateur kan je hierover veel meer vertellen en ook aangeven hoe lang het dan ongeveer gaat duren.

 

http://www.smartphoneworld.nl/