In Nederland kun je voor verschillende doeleinden een stichting beginnen. Zo kun je een stichting starten met het oog op een goed doel. Anderen starten een stichting om geld bij elkaar te verzamelen voor het financieren van een belangrijke maatschappelijke dienstverlening. Ongeacht voor welk doeleinde je een stichting start, de administratie moet op orde zijn. Als stichting ben je namelijk verplicht om je financiële administratie op orde te hebben. Vergeleken met andere rechtsvormen, kent een stichting een aantal unieke kenmerken die invloed hebben op de administratie. Voordat je dus een stichting administratiekantoor inschakelt kun je dus maar beter goed op de hoogte zijn van een aantal belangrijke regels.
Wat is een stichting precies Laten we eerst nog eens even verder inzoomen op de rechtsvorm van een stichting. Een van de belangrijkste kenmerken van een stichting is het doeleinde waarvoor deze wordt opgezet. Een stichting streeft dan ook altijd een sociaal of maatschappelijk doel na. En zo komen we direct bij het volgende belangrijke kenmerk. De stichting mag namelijk geen winstoogmerk kennen. Uitsluitend het nastreven van een sociaal of maatschappelijk doel is toegestaan met de inkomsten die je genereert. Dit wil echter niet zeggen dat de stichting geen winst mag maken. Je mag als stichting winst maken, maar de winst dien je dan wel weer te gebruiken voor het nastreven van je doel.
De administratie van een stichting is verplicht Voor de administratie geldt een bewaarplicht van zeven jaar. Je moet de administratie van de afgelopen zeven jaar dus altijd bij de hand hebben. In de administratie leg je een aantal belangrijke zaken vast. Zo geef je een duidelijk overzicht van alle inkomsten en kosten van je stichting. De inkomsten van je stichting mogen immers alleen bestaan uit eigen activiteiten, subsidies en donaties. Door een duidelijk overzicht van je inkomsten en kosten te presenteren, kan de toezichthouder zien dat je stichting geen winstoogmerk kent. De penningmeester van de stichting is verantwoordelijk voor de administratie.
Je administratie uitbesteden of zelf doen Dan de grote vraag, ga je de administratie zelf doen of ga je deze uitbesteden? Het is een belangrijke keuze waar je goed over dient na te denken. Heb je een ervaren penningmeester in dienst die veel verstand heeft van de administratie, dan kun je dit aan hem of haar toevertrouwen. Heb je echter een onervaren penningmeester in dienst of wil je er simpelweg zeker van zijn dat de administratie vlekkeloos verloopt, dan kun je bijvoorbeeld een administratiekantoor Utrecht inschakelen. Mensen die werken bij een administratiekantoor zijn immers altijd op de hoogte van de wetten en regelgeving en hebben veel ervaring. |