Als je de beste sollicitant wilt vinden, moet je de juiste vragen stellen. Dit vereist voorbereiding. Je moet niet alleen basisinformatie verzamelen over vaardigheden en ervaring, maar ook een idee krijgen van hoe de ander denkt. Om dit te doen, moet u zowel gesloten als open interviewvragen stellen. Maar er zijn andere soorten interviewvragen die nog gedetailleerdere informatie kunnen geven om u te helpen bij het nemen van een wervingsbeslissing. Hieronder staan 4 soorten vragen die werkgevers stellen, inclusief wanneer ze ze moeten gebruiken en valkuilen die ze moeten vermijden. 1) Interviewvragen met een gesloten einde Dit eerste type interviewvragen vereist eenvoudige, niet-informatieve antwoorden – gewoon ja of nee / goed of slecht / weet niet / een cijferantwoord. Deze vragen kunnen u helpen om snel feitelijke informatie te krijgen. Hier zijn enkele voorbeelden van interviewvragen met een gesloten einde:
Wanneer u ze moet gebruiken: Interviewvragen met gesloten lus werken het beste als u specifieke informatie probeert te krijgen of de weg vrijmaakt voor moeilijkere vragen. Te vermijden valkuil: Door te veel van deze vragen snel achter elkaar te stellen, kan de geïnterviewde het gevoel krijgen dat ze worden ondervraagd, vooral als je ze niet kunt relateren aan functiecriteria. 2) Open sollicitatievragen Open vragen vereisen nadenken en verplichten de aanvrager om zijn houding of mening kenbaar te maken. In een gedragsvraag wordt een kandidaat bijvoorbeeld gevraagd om eerdere werkervaring te correleren met situaties waarmee hij in de huidige functie waarschijnlijk te maken zal krijgen. Hier zijn voorbeelden van open sollicitatievragen:
Wanneer gebruik je ze: stel deze vragen vaker tijdens het interview, maar combineer ze met gesloten vragen. Te vermijden valkuil: Als u niet specifiek genoeg bent in de formulering van de vraag, kan het antwoord van de aanvrager afwijken van de koers, vooral als u niet ingrijpt en geen verduidelijking geeft. 3) Hypothetische interviewvragen Deze vragen vragen de kandidaat om een denkbeeldige situatie op te lossen of op een bepaalde situatie te reageren. Hier zijn enkele voorbeelden:
Wanneer ze te gebruiken: deze vragen zijn het nuttigst wanneer ze worden ingekaderd in de context van echte werksituaties. Te vermijden valkuil: leg niet te veel nadruk op hypothetische antwoorden. Hoewel de antwoorden zeker nuttig kunnen zijn, bent u echt op zoek naar de manier waarop de kandidaat problemen oplost en obstakels overwint. 4) Niet-standaard interviewvragen Op het eerste gezicht lijken deze interviewvragen misschien vreemd, maar in werkelijkheid kunnen ze nuttige antwoorden opleveren. Laten we ze in meer detail bekijken:
Wanneer ze te gebruiken: sommige bedrijven hebben dit soort interviewvragen gebruikt om te helpen bepalen of een kandidaat geschikt is voor hun werkomgeving – of om te zien of een kandidaat buiten de gebaande paden kan denken. Maar de meeste bedrijven zouden ze met enige voorzichtigheid moeten benaderen. U krijgt inzicht in de creativiteit en denkprocessen van de kandidaat. Maar je kunt tegelijkertijd onprofessioneel overkomen – zo niet raar) Te vermijden valkuil: Gebruik deze aanpak niet te veel. Als u besluit deze vraag tijdens uw sollicitatiegesprek te stellen, doe het dan maar één keer. Een reeks bizarre vragen kan ervoor zorgen dat uw kandidaat naar de deur rent. Interviewvragen van werkgevers (wat te vermijden) Een laatste voorbehoud: er is nog een categorie interviewvragen die het best volledig kunnen worden vermeden: vragen stellen. Ze zijn zo ingesteld dat het antwoord dat u zoekt duidelijk is. Bijvoorbeeld:
Als u deze interviewvragen gebruikt, is het onwaarschijnlijk dat u een eerlijk antwoord krijgt – alleen het antwoord dat u wilt horen. En je loopt het risico onprofessioneel te klinken.
|
https://www.globalrecruitment.info/ |