Bcentral
Image default
Banen en opleidingen

Wat zijn de stappen in een outplacementtraject?

Het outplacementtraject verandert voortdurend naarmate de technologie blijft evolueren in de manier waarop we werken, nieuwe banen vinden en communiceren, waardoor het moeilijker wordt om actueel te blijven, vooral voor bedrijven die op zoek zijn naar een outplacementaanbieder.

Om u hierbij te helpen, hebben we deze handige gids samengesteld om ervoor te zorgen dat u over alle kennis beschikt die nodig is om het outplacementtraject van een bedrijf stap voor stap te beoordelen, zodat u de juiste voor u vindt.

 

Wat zijn de stappen in het outplacementtraject?

Simpel gezegd:

  • Een ontslagen werknemer wordt aangenomen door het outplacementbedrijf
  • Een deskundige coach doet een ‘Needs Assessment’
  • Op basis van die beoordeling schrijft het bedrijf een cv, maakt sociale accounts aan en start het netwerkproces
  • De deelnemer krijgt toegang tot online tools voor zelfstudie
  • Via verschillende platforms solliciteert de deelnemer op specifieke vacatures
  • Interviews worden voorbereid
  • De deelnemer wordt in een nieuwe rol geplaatst

 

Het outplacementproces: beoordeling van de behoeften

Wanneer een werknemer voor het eerst bij een outplacementbedrijf gaat werken, is een van de beste dingen die een coach kan doen, nauw met hen samenwerken om te ontdekken welke soorten banen en rollen de persoon wil krijgen en welke gebieden van de jacht wellicht meer aandacht nodig hebben dan andere.

In deze bijeenkomst, ook wel een behoefteanalyse of evaluatie genoemd, kan een deskundige coach bepalen welke aanpak moet worden gevolgd om ervoor te zorgen dat de persoon in een functie wordt geplaatst die hem niet alleen het loon betaalt dat hij nodig heeft om zijn levensstijl te behouden, maar ook ook eentje waar ze professioneel blij van worden.

Iedereen is anders en iedereen wil andere dingen uit zijn of haar carrière. Een assessment zet de toon voor de rest van de dienst en is een cruciale stap in het outplacementtraject.

Wil de persoon in zijn huidige branche blijven? Willen ze vertakken en iets nieuws proberen? Zijn ze op zoek naar een functie op directieniveau? Zijn ze bereid te verhuizen? Dit zijn slechts een kleine greep uit de zaken die de coach zal proberen vast te stellen.

Outplacement MOET flexibel zijn. Als u op zoek bent naar een aanbieder, zorg er dan voor dat hun outplacementtraject werkt voor hun klanten en niet alleen om een ​​persoon te plaatsen zodat ze verder kunnen.

Met andere woorden, outplacement is geen standaarddienst en als u merkt dat uw provider het zo behandelt, zal uw ex-personeelslid er waarschijnlijk onder lijden, wat precies het tegenovergestelde is van wat u wilt dat er gebeurt.

 

Het outplacementtraject: cv’s, sociale accounts en netwerken

Na de eerste beoordeling gaat de coach vervolgens met de klant aan de slag om ervoor te zorgen dat zijn cv wordt bijgewerkt, sociale media-accounts – met name LinkedIn – worden aangemaakt en vervolgens het netwerkproces starten.

Dit lijkt op het eerste gezicht een eenvoudige stap in het outplacementproces, toch? Een cv is natuurlijk een van de eerste dingen waar een deelnemer met zijn coach aan werkt.

Hoewel dit 100 procent waar is, verschillen veel outplacementbedrijven in de manier waarop ze deze essentiële stap aanpakken. Sommige bedrijven dwingen de werkzoekende bijvoorbeeld om hun cv keer op keer te schrijven, te herschrijven en te bewerken, waarbij ze onderweg tips krijgen.

Natuurlijk kan dit uiteindelijk leiden tot een beter cv, maar de onmiddellijke zorg is om er een te maken die snel en efficiënt een baan zal krijgen.Daarom hebben we bij Careerminds een deskundige cv-schrijver om nieuwe cv’s op te stellen of oude te bewerken om er zeker van te zijn dat ze dat zijn actueel met de richtlijnen van vandaag.

We gebruiken ook gespecialiseerde software om ervoor te zorgen dat cv’s specifieke trefwoorden bevatten die hen helpen de geautomatiseerde systemen te omzeilen die veel bedrijven gebruiken om sollicitanten uit te filteren. Dit vergroot de kans aanzienlijk dat je cv wordt gelezen en dat er een interview wordt gepland.

Zodra het cv is voltooid, kan de aandacht uitgaan naar sociale media-accounts en netwerken. Op dit moment, in de digitale wereld van vandaag, is een online aanwezigheid een must. Netwerken via internet is nog nooit zo eenvoudig geweest en daarom verplicht.

Er zijn heel veel banen die ook niet online staan. In plaats daarvan worden deze “verborgen banen” gevonden door mensen te leren kennen die bij de genoemde bedrijven werken.

Het creëren van deze aanwezigheid hangt grotendeels af van wat de persoon al heeft. Heel veel mensen hebben LinkedIn-accounts, maar sommigen gebruiken hun account beter dan anderen, en dat is waar coaching van pas komt.

Een van de tools die we bij Careerminds gebruiken om dit proces een stuk eenvoudiger te maken, is een digitaal platform dat in onze service is ingebouwd waarmee mensen met elkaar in contact kunnen komen en die connecties vervolgens kunnen overzetten naar LinkedIn. Dit programma helpt ook om te bepalen met wie de deelnemer moet netwerken, waardoor ze een voorsprong krijgen.

Wanneer u op zoek gaat naar een outplacementaanbieder, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze deze uiterst belangrijke stap in het outplacementtraject niet overslaan, omdat dit een zoektocht naar een baan echt kan maken of breken.

outplacementtraject