De automaat is een cruciaal onderdeel van uw auto en tijdens het rijden komt deze onder druk te staan. Er vinden schadelijke processen plaats, desondanks dient de automaat altijd correct te blijven functioneren. De drie schadelijkste processen zijn: het warm worden van de automaat, slijtage en vervuiling. U kunt niet voorkomen dat deze processen plaatsvinden, maar u kunt wel de gevolgen verhelpen. De gevolgen worden hieronder vermeld, als uw auto een automaat heeft is het van belang om te weten dat deze plaatsvinden: Als eerste verbrand de automatische transmissie olie (ATF) door het warm worden van de automaat. Deze olie heeft belangrijke functies binnen de automaat, zoals een smeerfunctie en koelfunctie. Het verbranden zorgt voor een verandering in viscositeit en de opname van vocht, waardoor deze functies niet goed vervuld kunnen worden. Ten tweede vindt er slijtage plaats doordat losgekomen ijzerdeeltjes de automaatbak slijten. Vervolgens komen er nog meer deeltjes vrij die gaan slijten en wordt het proces versneld. Het gevolg hiervan is dat belangrijke delen van de automaat beschadigd raken en dit leidt er uiteindelijk toe dat de automaat kapot gaat. Aan een reparatie zit vervolgens een hoog prijskaartje verbonden. Vervuiling komt van buiten en heeft ook invloed op de kwaliteit van de olie, daarnaast gaat het vuil en het daaruit volgende slib, op belangrijke plekken van de automaat zitten. Hierdoor kan de automaat niet meer naar behoren functioneren. Kort gezegd, tijdens het rijden neemt de kwaliteit van uw olie en de correcte werking van uw automaat af. Hoe langer de tijd dat deze processen plaatsvinden, hoe sneller uw automaat defect gaat, aangezien de processen elkaar verergeren. Hoe kunt u ervoor zorgen dat deze gevolgen verminderd worden? Hiervoor dient u in ieder geval regelmatig de automatische transmissie olie te verversen. Dit kan handmatig of door middel van een spoeling. Het grote verschil tussen deze twee qua is dat een spoeling ruim 3 keer zoveel olie vervangt in een beurt. De spoelmachine ververst de olie in de gehele automaatbak, terwijl een handmatige verversing alleen de olie in de carterpan ververst. Een ander groot verschil en dat brengt ons ook op de oplossing van de andere gevolgen, is dat tijdens een spoeling de hele automaatbak wordt gereinigd. Er wordt reinigingsmiddel toegevoegd aan de spoelmachine en deze wordt vervolgens door de hele bak gespoeld. Al het losgekomen ijzer, vuil en slib, waar we het eerder over hadden, wordt op deze manier verwijderd uit de automaat en zijn de gevolgen van de schadelijke processen weggewerkt. Dit kan enkel met een speciale spoelmachine die wordt gebruikt tijdens een automaat spoelen. Als u wilt dat uw automaat zo lang mogelijk correct blijft werken is een spoeling de beste optie. U ververst gemakkelijk grote hoeveelheden olie en spoelt daarnaast het vuil, slib en ijzer weg in de automaat. Gebeurd dit niet ontstaan er dus klachten en daarom is het zo belangrijk om uw automaat te spoelen.
|