Bcentral
Image default
Zakelijk

Bedrijf verkopen? Volg dan deze stappen

En dan ineens weet je het zeker; je wilt je bedrijf verkopen. Het wordt tijd nu echt actie te ondernemen. Maar: hoe zet je de verkoop van je bedrijf in werking en nog belangrijker, wat is je bedrijf waard.  

Deze actiepunten moet je zeker niet vergeten 

Er bestaan ontzettend veel lijstjes met actiepunten die je zou moeten afstrepen wil je het bedrijf snel en goed van de hand kunnen doen. Laten we ons beperken tot een aantal belangrijke stappen die je neemt als je zeker weet dat je je bedrijf van de hand wilt doen. Laat in eerste instantie een onafhankelijke waardebepaling uitvoeren door een beëdigd taxateur. Zorg dat je voor jezelf een bodemprijs in je hoofd hebt. Ook belangrijk is om een verkoopbrochure te maken, dit wordt ook wel een Informatie- of een Investeringsmemorandum genoemd. Met deze brochure probeer je partijen te interesseren om je bedrijf te kopen. Je maakt een financieel plan en richt een dataroom in met daarin alle relevante bedrijfsgegevens. Dit voor potentiële kopers. Je maakt een longlist, waarvan je later weer een shortlist maakt. Vergeet verder de non-binding offer toe te passen. In dat geval is een voorlopig bod nog niet bindend. Werk met een letter of intent voor je overgaat tot definitieve contracten. 

Reken jezelf niet te snel rijk 

Dan over de waarde bedrijf. Let wel; dit is altijd afhankelijk van specifieke situaties en de berekeningen die je online vindt zijn altijd slechts een indicatie. Je kunt de waarde bepalen door de brutowinst van de afgelopen drie jaar te vermenigvuldigen met een zogenaamde multiple. Dit is een variabele waarde en een waarde die verschilt per bedrijfstak. Zo is de multiple binnen media en communicatie rond de vier en is IT met ruim 6 een van de hoogste waarden. Reken je zelf echter nooit te snel rijk.  

Denk vooral eerst goed na  

Het verkopen van je bedrijf is niet zomaar iets. Vaak komen er veel emoties los, zeker als je een onderneming vanaf de grond hebt opgebouwd. Voor je genoemde activiteiten start denk je dus altijd eerst goed na voor je tot verkoop overgaat. Dat je er later geen spijt van krijgt.