Bcentral
Image default
Bedrijven

SEO marketingmix

Met de recente groei van online marketing zijn er veel verschillende mogelijkheden gekomen om je online marketing te doen. Maar het allemaal bijhouden en weten welke het beste is kan wat moeilijk zijn. Daarom wordt er hier uitgelegd wat de belangrijkste manieren van online marketing zijn.

Twee van de meest populaire manieren zijn via de SEO en SEA marketing. Bij deze manier van online marketing is het doel om hoger in de resultaten van google te komen. Dit is erg belangrijk omdat je positie in de resultaten van zoekmachines zoals google erg belangrijk is met hoeveel bezoekers je krijgt op je website.

Wat doet SEO marketing precies?

SEO, of Search Engine Optimization, is een “organische” manier om meer bezoekers te krijgen naar je website. Het doel van SEO is om de zoekmachines te overtuigen dat jouw website een kwalitatief goede website is waardoor je hoger in de resultaten komt en je dus meer bezoekers krijgt.

SEO doet dit door middel van backlinks te maken op andere sites. Hiermee wordt bedoeld dat vaak een blogartikel of een speciaal geschreven tekst op andere sites wordt geplaatst met linkjes naar jouw website. Hierdoor krijg je meer bezoekers naar je site en ziet google dit als een aanbeveling voor jouw site als dit goed gedaan wordt. Een SEO organic search marketing plan is daarom ook heel handig zodat je zeker weet dat jouw SEO er organisch uit ziet voor de zoekmachines.

Waarom wordt SEA gebruikt?

Tegenover SEO heb je de SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit is een minder “organische” manier om meer bezoekers naar je website te krijgen. Bij deze manier van online marketing betaal je voor advertenties om meer bezoekers naar je site te krijgen.

Vaak wordt dit gedaan door middel van google ads. Als dit goed wordt gedaan zal je meer bezoekers krijgen van jouw gewenste doelgroep en zal je ook hoger in de zoekresultaten van google staan. Ook al is het betalen voor advertenties een niet “organische” manier, zal je nog steeds hoger komen te staan in de organische zoekresultaten.

De verschillende voordelen van SEO en SEA marketing

Er zijn heel wat overeenkomsten tussen de SEO en SEA marketing, zo heb je het gedeelde doel om hoger in de zoekresultaten te komen staan. Maar beide manieren hebben zo hun unieke voordelen die ermee komen.

Het eerste en belangrijkste voordeel van SEA tegenover de SEO is dat je de resultaten veel eerder kan inzien. Je weet heel snel welke resultaten je gaat krijgen en kan kiezen wanneer je wilt stoppen.

Voor SEO is een groot voordeel dat de kosten vrijwel eenmalig zijn mits de onderhoudskosten. Als je eenmaal alle taken hebt uitgevoerd van SEO zijn er geen verdere kosten die je wel bij SEA hebt. Verder is SEO vaak ook aanzienlijk goedkoper dan SEA.

kiezen tussen SEO, SEA of allebei?

Twijfel je nog steeds tussen de twee manieren? Dan is de beste optie om ze allebei te gaan doen! SEO is goed voor sommige gevallen zoals bij de SEO marketingmix waar je goed de doelen en methodes van je bedrijf kan beslissen. Ook helpt SEO je website te verbeteren. Daarom is SEO echt onmisbaar voor elk bedrijf.

SEA aan de andere hand werkt niet voor alle bedrijven, terwijl voor andere bedrijven de SEA erg voordelig is. Het is erg belangrijk om een professionele mening te krijgen over de effectiviteit van SEA, en als het blijkt dat het goed voor je bedrijf is, om gelijk ermee te beginnen!