Bcentral
Image default
Zakelijke dienstverlening

Hoe werkt thuiswerken fiscaal gezien?

Corona gooit voor veel mensen wat roet in het eten als het gaat om op kantoor werken. De afgelopen 2 jaar is het vooral aangeraden om thuis te werken. Maar voor thuiswerken gelden uiteraard fiscaal gezien andere regels voor werknemers dan op kantoor. Om die reden is het handig om te weten wat de beperkingen en mogelijkheden zijn als het gaat om vergoedingen en verstrekkingen aan thuiswerkers.

Thuis kan een thuiswerker geen gebruik maken van de automatische voorzieningen die op een kantoor aanwezig zijn. Je kan hierbij denken aan een bureau, bureaustoel, printer, beeldscherm, maar ook thee, koffie, toiletpapier, elektriciteit en dat soort voorzieningen behoren hieronder. Dit soort voorzieningen worden normaal gesproken door een werkgever bekostigd, maar door het thuiswerken zijn deze kosten ineens verplaatst naar de werknemer.

Dit soort voorzieningen mogen op dit moment nog niet onbelast aan de werknemer vergoed of versterkt worden. Alleen bij hoge uitzondering kan een werknemer met een aparte werkruimte aan huis dit soort van laten huren door de werkgever. Wel wordt verwacht dat hier binnenkort wel mogelijkheden voor ontstaan, omdat thuiswerken steeds meer de norm wordt.

De Wet van Loonbelasting praat namelijk vooral over het kantoor als het gaat over de werkplek. Hierdoor is het niet mogelijk om voorzieningen van thuis onbelast te vergoeden. Ook mag een werkgever geen gratis voorzieningen vergoeden of verstrekken aan de thuiswerkende werknemer. Ook niet als het gaat om kosten gemaakt voor elektriciteit, gas en licht. Het is berekend dat een gemiddelde thuiswerkdag voor een werknemer €2,- kost. Daarom zou het zeer redelijk zijn als de thuiswerkplek binnenkort ook wordt meegenomen in deze Wet van Loonbelasting. Helaas is het nog niet zo makkelijk om deze wet aan te passen, maar hopelijk wordt hier aan gewerkt. Zijn dit zaken waar je als werkgever meer over wil weten? Neem eens contact op met een accountant adviseur, die weet alles over dit soort zaken en kan je verder op weg helpen. Vraag dit aan een accountants bureau.

http://weanaaldwijk.nl

Gerelateerde artikelen

Waarom IAM noodzakelijk is

Huur uw rijplaten en andere transportmiddelen bij deze verhuur in Brabant

Een beursstand huren die perfect bij uw bedrijf past