Stap 1: Bepaal uw voordelen Pak een vel papier. Verdeel het in drie strepen. Schrijf uw professionele vaardigheden en capaciteiten op in de eerste kolom. Verdeel vervolgens in nog drie “hoofdstukken”. Kersen op de taart zijn aanvullende vaardigheden die geen directe invloed hebben op uw waarde, maar wel een bijkomend voordeel bieden. Bijvoorbeeld kennis van het Frans. Stap 2: Bepaal de vaardigheden die nodig zijn voor de nieuwe baan Neem de positie die u wilt bereiken. Bijvoorbeeld de marketingdirecteur van lokale Google. Zoek een cv van 5-10 mensen die een marketingdirecteur in het bedrijf waren en zijn. Analyseer hun cv. Maak een lijst van hun vaardigheden in drie hoofdstukken: Essential, Essential en Cherry on the Cake. Het is een algemeen portret van ten minste 10 cv’s van dergelijke managers, niet iedereen. Als het Google-kantoor helemaal geen 10 CMO’s heeft gehad, zoek dan vergelijkbare bedrijven met vergelijkbare CMO-vereisten en analyseer ook 5-10 cv’s. Stap 3: identificeer wat er moet worden geleerd U vergelijkt uw vaardigheden, capaciteiten en vaardigheden en de vaardigheden van degenen naar wie u streeft. Als resultaat schrijf je op wat je in de nabije toekomst zou moeten leren. Bovendien in dezelfde volgorde: noodzakelijk, wenselijk en “kersen op de taart”. Stap 4: Windcorrectie Bedrijven gaan vooruit en stellen nieuwe eisen aan kandidaten. Op basis van het type en de branche van het bedrijf, moet u bepalen wat voor soort vaardigheden het bedrijf over 3-5-7-10 jaar nodig heeft, afhankelijk van uw huidige functie, wanneer u op die functie kunt solliciteren. Vreemd genoeg wordt dit behoorlijk transparant wanneer je het bedrijf zelf en het cv van bestaande CMO’s analyseert. Stap 5: heroverweeg en bereik Als alles correct is gedaan, komt u als kandidaat aan het juiste adres, perfect gepompt voor het bedrijf. Als je daar komt. De meeste kandidaten die aan deze weg beginnen, beseffen ineens binnen zes maanden of een jaar dat ze iets anders willen. Bovendien, hoe beter ze begrijpen hoe ze naar het punt moeten gaan dat ze aan het begin van het pad hebben geschetst, en hoe dichter ze erbij komen, hoe duidelijker ze begrijpen dat ze iets heel anders nodig hebben: een ander bedrijf, een ander type activiteit, verschillende waarden. Veel succes en stappen in de goede richting!